Christophe Hansen, unijny komisarz ds. rolnictwa, przedstawił kolejne propozycje uproszczeń Wspólnej Polityki RolnejXavier Lejeune/ue
StoryEditorUE

10 tysięcy zł na gospodarstwo. KE proponuje dwa razy wyższe dopłaty dla rolników

27.05.2025., 12:00h

Zgodnie z zapowiedzią potwierdzoną na Europejskim Kongresie Rozwoju i Odnowy Wsi, 14 maja Christophe Hansen, unijny komisarz ds. rolnictwa, przedstawił kolejne propozycje uproszczeń Wspólnej Polityki Rolnej.

Mniej kontroli i obciążeń dla rolnika

Koncentrują się one głównie na zdjęciu obciążeń z rolników związanych z kontrolami na miejscu. Zaproponowano, aby państwa członkowskie zobowiązały się do wdrożenia jednolitego systemu kontroli na miejscu, co doprowadziłoby do redukcji liczby wizyt w gospodarstwach rolnych i zmniejszenia obciążeń kontrolnych spoczywających na rolnikach, a także umożliwiłoby w razie wątpliwości wprowadzenie zmian we wniosku bez sankcji. Rolnik byłby typowany do kontroli na miejscu raz w tym samym roku, chyba że okoliczności będą wymagały drugiej kontroli w celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych Unii.

image
Europejski Kongres Odnowy i Rozwoju Wsi

Szmulewicz: rolnicy czekają, inwestycje leżą. "Nie możemy mieć rewolucji co 7 lat"

Przewidziano także sporo uproszczeń dla małych gospodarstw

Aby zwiększyć zainteresowanie państw członkowskich (obecnie jedynie sześć krajów, w tym Polska oferuje taką płatność) oraz samych rolników sięganiem po ryczałtową płatność dla małych gospodarstw zaproponowano zwiększenie maksymalnej stawki z 5 tys. zł do 10 tys. zł (2500 euro) na gospodarstwo. Beneficjenci tych płatności zostaną zwolnieni z wymogów warunkowości, co nie zablokuje im sięgania po płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne oraz ekologiczne. W dokumentach załączonych do projektu wskazano, że chociaż w ramach tego programu definicja małego gospodarstwa należy do państw członkowskich, założono, że małe gospodarstwa będą stanowić te o powierzchni nieprzekraczającej 10 ha. Jest to ważna uwaga, głównie ze względu na oferowaną wielkość ryczałtowej płatności. W Polsce obecnie małe gospodarstwa na potrzebę tej płatności nie mogą być większe niż 5 ha. Gdyby tę powierzchnię zwiększono np. do 10 ha, zwiększenie płatności o 100% nie miałoby przełożenia na wzrost zainteresowania tą płatnością. Warto wrócić uwagę również na to, że obecnie gospodarstwa do 10 ha są zwolnione z sankcji i kar za niespełnianie warunkowości, ale nie są zwolnione ze spełniania tych norm. W UE-27 gospodarstw do 10 ha jest około 3,7 mln i stanowią one około 64% wszystkich gospodarstw będących beneficjentami WPR. Jednocześnie użytkują one zaledwie 10% użytków rolnych.

Biurokracja pochłania czas i pieniądze:

Gdyby policzyć wszystkie koszty związane z obsługą zadań administracyjnych związanych z WPR, w tym koszty usług doradczych, średnio w roku na jedno gospodarstwo w UE przypadałoby 1230 euro. Rolnicy spędzają średnio 56 godzin rocznie na przygotowywaniu i składaniu wniosków o pomoc w ramach WPR, z czego 9,6% poświęcają na zadania administracyjne związane z warunkowością, a 56% tego czasu na m.in. na rejestrowanie różnych zabiegów i ich raportowanie.

200 tys. zł na rozwój gospodarstw

Zaproponowano także, aby państwa członkowskie miały nową możliwość zaoferowania rolnikom prowadzącym małe gospodarstwa ryczałtowej płatności w wysokości do 200 tys. zł (50 tys. euro) na rozwój działalności. Byłoby to działanie na wzór tego oferowanego obecnie z II filaru WPR, ale na o wiele prostszych zasadach.

Ponadto uwzględniono wprowadzenie dwóch nowych rodzajów płatności, które państwa członkowskie będą mogły przeznaczyć na pomoc rolnikom w radzeniu sobie ze skutkami klęsk żywiołowych lub chorób zwierząt. Kraje będą mogły z nich korzystać, zmieniając swoje Plany strategiczne.

image
interwencja TPR

Pryszczyca wygrała z tradycją. "Nie chodzi o kilka owiec, a o 1200 sztuk bydła"

Pakiet uproszczeń zawiera także propozycję większej swobody we wprowadzaniu zmian do Planów strategicznych. Chodzi o to, by zgoda KE była wymagana wyłącznie w przypadku kluczowych modyfikacji, czyli tych, które znacząco wpływają na strategię i sens interwencji oraz pociągają za sobą zmiany w finansowaniu.

Te propozycje zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. O tym, co jeszcze się w nich znajduje oraz o tym, jakie zmiany zaproponowano w stosunku do norm GAEC, napiszemy niebawem.

Magdalena Szymańska

fot. Xavier Lejeune/ue

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
16. czerwiec 2025 10:14