Program KE dot. polityki promocji europejskiej żywności
Ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i zarazem prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki uczestniczył w posiedzeniu grupy roboczej Copa-Cogeca, w którego trakcie prowadzono rozmowy na temat propozycji rocznego programu prac Komisji Europejskiej dotyczącego polityki promocji produktów rolno-spożywczych.
Więcej pieniędzy na promocję europejskiej żywności
W trakcie dyskusji ustalono, że budżet polityki promocji zostanie zwiększony do 205 mln euro. To ustalenie niezwykle ucieszyło uczestników posiedzenia z uwagi na to, że w roku 2025 były to zaledwie 132 mln euro, co było skutkiem przesunięcia funduszy na pomoc Ukrainie.
– Po trudnym roku 2025 powrót do silnego finansowania to sygnał, że Komisja rozumie wagę promocji europejskiej żywności w czasach rosnących wyzwań – ocenił Wierzbicki.
Multiprogramy – lepiej finansowane i uproszczone
Okazuje się, że w rocznym programie prac uwzględniono zwiększenie funduszy na działania roczne z 92 do 100 mln euro, czyli o ok. 10%. Ponadto podwyższono również budżet na multiprogramy z 40 do 60 mln euro. To dobry znak, gdyż z uwagi na bariery proceduralne wynikające z europejskiego charakteru i ponadnarodowego zasięgu nie cieszyły się zbytnim zainteresowaniem organizacji branżowych.
– To bardzo dobry kierunek, ale aby środki były efektywnie wykorzystane, potrzebne są uproszczenia. Wiele organizacji zniechęcają skomplikowane procedury, sztywne zasady i bariery językowe – skomentował Wierzbicki.
Jak zapewnił prezes PZPBM, grupa robocza zamierza podjąć działania mające na celu przygotowanie propozycji uproszczeń proceduralnych w taki sposób, aby multiprogramy zyskały na atrakcyjności i dostępności. To ważne, ponieważ KE oczekuje, że liczba złożonych wniosków w ramach tych programów wzrośnie.
Przeczytaj również: Tego rolnicy nie wytrzymają. Bruksela otwiera kolejne drzwi dla importu
35 mln euro na nową kampanię promocyjną
Buy European Food Campaign to nowość w przyszłorocznym programie promocji produktów rolno-spożywczych. Za realizację wieloletniej kampanii ma odpowiadać KE, a fundusze dedykowane na jego realizację na rynku wewnętrznym UE to 35 mln euro.
– To zupełnie nowy instrument, odpowiedź na rosnące obawy związane z liberalizacją handlu i presją konkurencyjną z państw trzecich. Komisja chce mocniej inwestować w promocję europejskiej żywności w samej Unii, wspierać rolników i stabilizować rynek – skomentował Wierzbicki.
Nowe propozycje dla Komisji Europejskiej
W kolejnych etapach prac grupa „Promocja” Copa-Cogeca przygotuje szczegółowe rekomendacje dla Komisji Europejskiej, mające na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności programów promocyjnych. Ich zadaniem będzie również lepsze dopasowanie tych działań do oczekiwań zarówno Komisji, jak i organizacji branżowych, tak aby środki na promocję były w pełni wykorzystywane i realnie wspierały europejskich producentów.
FBZPR śledzić dalsze kroki podejmowane przez KE i aktywnie uczestniczyć w konsultacjach, podkreślając kluczowe znaczenie skutecznej promocji europejskiej żywności – zarówno na rynku unijnym, jak i globalnym.
Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz na podst. fbzpr.org.pl
