Osoby z autyzmem silniej niż inne reagują na dźwięki, kolory, czy dotyk. Ich reakcje jednak są czasem interpretowane jako brak wychowaniafreepik
StoryEditorObjawy autyzmu

Autyzm: jakie ma objawy? Jak wspierać osoby z autyzmem?

30.12.2023., 10:00h
Autyzm. Słowo odmieniane przez wszystkie przypadki. I dobrze, bo przez lata dzieci i dorośli z inną niż przeciętna wrażliwością i odmiennie funkcjonującym mózgiem zyskiwali etykietę dziwnych, a sami w wielu aspektach poruszali się w świecie jakby po omacku. Dziś rodzice dowiadują się, że ich dzieci nie są „trudne”, tylko inaczej odbierają świat i płynące z niego bodźce. Że to, że krzyczą, wulgarnie się odzywają, wpadają w szał albo są dziwnie wycofane, to nie zawsze kwestia kiepskiego wychowania. To często autyzm.

Co to jest autyzm?

Autyzm, zwany też spektrum autyzmu czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorder – ASD), odnosi się do szerokiego zakresu schorzeń, których cechą wyróżniającą są niedobory w zakresie umiejętności społecznych, powtarzalne zachowania, trudności z mową i komunikacją niewerbalną. Według Centrum Kontroli i Prewencji Chorób, autyzm dotyka obecnie w Stanach Zjednoczonych około 1 na 36 dzieci, zaś na stronach Światowej Organizacji Zdrowia czytamy, że na całym świecie zaburzenia ze spektrum autyzmu dotykają 1 na 100 dzieci.

Istnieje wiele podtypów tych zaburzeń, na które największy wpływ ma kombinacja czynników genetycznych i środowiskowych. Ponieważ autyzm jest zaburzeniem ze spektrum, każda osoba autystyczna ma odrębny profil mocnych stron i wyzwań. Autystycy to ludzie z wysokimi kwalifikacjami, jak i osoby trudno radzące sobie z codziennymi czynnościami. Mogą wymagać znacznego wsparcia w życiu codziennym, a w niektórych przypadkach żyć całkowicie niezależnie.

image

matka niemowlę

FOTO: freepik

Jakie są najczęstsze objawy autyzmu?

Autyzm to zaburzenia na wielu płaszczyznach. Często towarzyszą mu duża wrażliwość sensoryczna, czyli wrażliwość na dźwięki, smaki lub kolory, i problemy zdrowotne, takie jak zaburzenia żołądkowo-jelitowe, drgawki lub zaburzenia snu, a także problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak lęk, depresja i problemy z koncentracją.

image

spektrum autyzmu

FOTO: freepik

Co to znaczy, że ktoś ma ASD na poziomie pierwszym?

Każdej osobie z diagnozą ASD przypisuje się dodatkowo poziom autyzmu, w zależności od tego, jak bardzo odpowiada typowi i jakiego wsparcia potrzebuje w życiu codziennym. Poziom 1 ASD opisuje osoby, które nie potrzebują dużego wsparcia. Osoby te mogą mieć trudności w komunikowaniu się z innymi. Mogą mówić nieodpowiednie rzeczy w niewłaściwym czasie lub nie być w stanie odczytać sygnałów społecznych i mowy ciała. Nie zrozumieją, że ktoś jest zażenowany, a ktoś inny smutny. Autystyk na poziomie 1 zazwyczaj jest w stanie komunikować się pełnymi zdaniami przez większość czasu, ale może mieć problemy z nawiązaniem dłuższej, ciągłej komunikacji z osobami bez takich zaburzeń. „Jedynki” prawdopodobnie cierpią na lęk społeczny i mogą doświadczać zmęczenia z powodu długotrwałego maskowania się lub upodabniania się do ludzi bez zaburzeń. Mogą również mieć problemy z przechodzeniem z jednej czynności do drugiej lub próbowaniem nowych rzeczy, z organizacją i planowaniem. Są też mniej samodzielne.

Co to znaczy, że ktoś ma ASD na poziomie 2 drugim?

Osobom, u których zdiagnozowano autyzm na poziomie 2, trudniej jest się maskować niż poprzednim i może być im trudno komunikować się lub utrzymywać kontakty towarzyskie w sposób akceptowany i rozumiany przez neurotypowe społeczeństwo. Te osoby również nie odczytują wielu sygnałów i trudno im przejść z jednej czynności do drugiej. To często ludzie o bardzo specyficznych zainteresowaniach, angażujący się w powtarzalne zachowania, które odbiegają od akceptowanych, neuro­typowych zachowań lub które pojawiają się w przestrzeniach, które ludzie uważają za niestosowne. Na przykład autystyczne dziecko lub dorosły może chodzić tam i z powrotem podczas zajęć lub spotkań albo powtarzać to samo w kółko. Zachowania te to rodzaje autostymulacji, których osoby autystyczne używają do wewnętrznego regulowania siebie. Osoby neurotypowe, jak wielu z nas, również stymulują się poprzez nucenie, tupanie, stukanie palcami czy taniec.

Co to znaczy, że ktoś ma ASD na poziomie trzecim?

Osoby z diagnozą na poziomie 3 potrzebują największego wsparcia. Mają wiele takich samych cech jak osoby z diagnozą na poziomie 1 i 2, ale nie są absolutnie w stanie tego maskować. Problemy z prawidłowym wyrażaniem się, mową ciała lub mimiką mogą im bardzo utrudniać wykonywanie codziennych zadań i kontakty społeczne. Rzadko inicjują interakcje, zwłaszcza z osobami neurotypowymi. Kiedy to zrobią, są postrzegane jako dziwne. Nie lubią spotkań i chętniej wybierają czynności, które mogą wykonywać samemu, niż działania grupowe.

W jakim wieku pojawiają się pierwsze objawy autyzmu?

Objawy autyzmu pojawiają się zwykle w wieku 2 lub 3 lat. Niektóre związane z nimi opóźnienia w rozwoju mogą pojawić się nawet wcześniej i często można je zdiagnozować już w 18. miesiącu życia, ale pewne sygnały zaburzeń są widoczne nawet wcześniej. Niektóre niemowlęta wykazują oznaki już w pierwszych miesiącach życia. Nie wszystkie dzieci z autyzmem wykazują wszystkie objawy. Wiele dzieci, które nie mają autyzmu, wykazuje niektóre z tych objawów. Dlatego tak ważna jest profesjonalna ocena.

Objawy autyzmu u dziecka

Poniższe zjawiska mogą wskazywać, że twoje dziecko jest zagrożone zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jeśli występuje u niego którykolwiek z poniższych objawów, natychmiast poproś pediatrę lub lekarza rodzinnego o konsultację. Jakich objawów szukać? Autyzm można podejrzewać, jeśli:

  • u dziecka do 6. miesiąca pojawia się niewiele lub nie ma w ogóle szerokiego uśmiechu lub innych radosnych czy wskazujących na zainteresowanie wyrazów twarzy i grymasów. Kontakt wzrokowy z dzieckiem jest ograniczony lub nie ma go wcale,
  • do 9. miesiąca pojawia się niewielka lub nie pojawia się wcale wymiana z opiekunem: dźwięków, uśmiechów i i innych wyrazów twarzy,
  • do 12. miesiąca jest niewiele gaworzenia lub nie ma go wcale, a także niewiele jest lub brakuje gestów, takich jak wskazywanie, sięganie po coś czy machanie. O zaburzeniach może też świadczyć mała lub żadna reakcja na imię.
  • do 16. miesiąca dziecko wypowiada mało słów lub nie mówi wcale, a do 24. miesiąca bardzo mało jest lub brak znaczących coś wyrażeń składających się z dwóch słów (nie licząc naśladowania i powtarzania).
image

matka niemowlę

FOTO: freepik

Inne objawy autyzmu

U autystyków w dowolnym wieku możemy mieć do czynienia z:

  • utratą wcześniej nabytej mowy, gaworzenia lub umiejętności społecznych,
  • z unikaniem kontaktu wzrokowego,
  • ze stałą preferencją samotności,
  • trudnościami ze zrozumieniem uczuć innych ludzi,
  • opóźnionym rozwojem języka,
  • ciągłym powtarzaniem słów lub wyrażeń,
  • oporem wobec drobnych zmian w codziennej rutynie lub otoczeniu,
  • niewieloma zainteresowaniami,
  • zachowaniami powtarzanymi w kółko (trzepotanie, kołysanie, kręcenie się itp.),
  • nietypowymi czy intensywnymi reakcjami na dźwięki, zapachy, smaki, tekstury, światła i/lub kolory.

image

KGW Jazgot w Lisznie z hasztagiem w tle

Karolina Kasperek

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. grudzień 2024 00:22