Co najczęściej psuje się w ciągnikach? TOP 5 usterek w traktorachPrzemysław Staniszewski
StoryEditorBadania NBOR

Co najczęściej psuje się w ciągnikach? TOP 5 usterek w traktorach

11.11.2023., 17:00h
Badacze z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na podstawie ankiet od 650 rolników z całego kraju określili jakie układy najczęściej psują się w ciągnikach. Co zatem najczęściej ulega awarii w traktorach na polskich polach?

Co najczęściej psuje się w ciągnikach? Na to pytanie postanowiła znaleźć odpowiedź firma Petronas Lubricants International, która jest globalnym producentem środków smarnych i części. Posłużyła się Niezależnym Badaniem Opinii Rolników NBOR, przeprowadzonym przez badaczy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, w którym wzięło udział 650 rolników z całego kraju.

Ankietowani zostali zapytani o odporność ich maszyn na różne awarie, przedstawiając odpowiedzi w skali od 0 do 5, gdzie niższa nota oznacza bardziej awaryjny układ.

TOP 5 usterek w ciągnikach

Oto lista najczęstszych awarii w ciągnikach rolniczych:

  • Na 5. miejscu spośród układów najczęściej psujących się w traktorach rolnicy wskazali układ hydrauliczny (4,03).
  • 4 miejsce pod względem awaryjności zajęły przekładnie (4,01).
  • 3 lokatę pod względem awarii przypadło instalacji elektrycznej (3,95)
  • a 2 miejsce zajęły usterki układu pneumatycznego (3,92).
  • 1 miejsce i najniższy wynik pod względem bezawaryjności dla badanych maszyn wyniósł 3,92 i dotyczył układu chłodzenia.

1,45 mln

– tyle ciągników rolniczych znajduje się w naszym kraju w ciągłej eksploatacji. O ile jeszcze w 2005 roku średnia moc użytkowanego traktora oscylowała w granicach 53 KM, to w 2020 roku wynosiła już 64 KM

Ile pracuje ciągnik w polskim rolnictwie w ciągu roku?

Z ankiet można było się dowiedzieć, że często ciągnik pracujący w Polsce kręci rocznie po 700–800 motogodzin, z czego 250–300 motogodzin przypada na szczyt sezonu zaczynający się w lipcu i trwający do września.

Kiedy zadbać o serwis ciągnika?

– W starszych, bardziej wyeksploatowanych ciągnikach, serwis olejowy z reguły odbywa się co 200–250 motogodzin. Natomiast nowsze silniki potrzebują zmiany oleju co 400–500 godzin. Prosta matematyka pokazuje zatem, że trzeba przynajmniej dwa razy w roku wymienić olej w swojej maszynie. Najlepiej się za to zabrać zaraz po szczycie sezonu, czyli właśnie teraz. Planując czynności serwisowe należy również uwzględnić warunki terenowe, w jakich pracuje sprzęt. Im trudniejsze, tym krótsze powinny być interwały olejowe – radzi Magdalena Szczepańska, doradca techniczny Petronas Lubricants International.

Przemysław Staniszewski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
24. maj 2024 22:51