Mat, Prasowe
StoryEditorCiągniki rolnicze

Kubota pokazała ciągnik przyszłości. Jeździ sam i napędza go wodór

18.10.2025., 14:00h

Japońska Kubota zaprezentowała podczas Expo 2025 Osaka Kansai przełomowy ciągnik z napędem wodorowym i funkcją autonomicznej jazdy. To pierwszy na świecie traktor wykorzystujący ogniwa paliwowe, który może pracować całkowicie bez operatora. Innowacyjna maszyna ma wyznaczać nowy kierunek w zrównoważonym i bezemisyjnym rolnictwie, a już wkrótce rozpocznie testy polowe w Japonii.

Traktor zasilany sprężonym wodorem - pierwszy w historii

Kubota Corporation zaprezentowała koncepcyjny model autonomicznego ciągnika z ogniwami paliwowymi podczas wydarzenia Hydrogen Energy Park!! na wystawie Expo 2025 Osaka Kansai. Producent określa go jako pierwszy w historii traktor zasilany sprężonym wodorem, zdolny do pracy bez operatora. Wymiary maszyny to 4,38 m długości, 2,2 m szerokości i 2,29 m wysokości, a moc układu napędowego odpowiada około 100 KM w klasycznym ciągniku z silnikiem wysokoprężnym.

Pod maską znajdują się dwa zbiorniki sprężonego wodoru, który zasila ogniwo paliwowe z membraną polimerową (PEMFC – Proton Exchange Membrane Fuel Cell). W takim układzie wodór reaguje z tlenem z powietrza, a przez cienką membranę polimerową przepływają protony, wytwarzając prąd elektryczny. Energia ta trafia do dwóch silników elektrycznych — jednego odpowiedzialnego za napęd kół, drugiego za wał odbioru mocy (WOM). Jedynym produktem ubocznym reakcji jest woda, dzięki czemu ciągnik nie emituje CO₂.

Testy polowe:

Kubota rozpoczęła przygotowania do testów polowych swojego pierwszego ciągnika zasilanego ogniwami paliwowymi. Maszyna została zaprezentowana podczas Expo 2025 w Osace i jest jednym z najbardziej zaawansowanych projektów japońskiego producenta. Traktor ma wymiary około 4,4 × 2,2 × 2,3 m, a jego moc odpowiada 100 KM w klasycznym ciągniku dieslowskim. Dwa zbiorniki sprężonego wodoru zasilają ogniwo paliwowe typu PEM, które wytwarza prąd dla dwóch silników elektrycznych – jednego do napędu, drugiego do obsługi WOM. Wodór reaguje z tlenem, a jedynym produktem ubocznym pracy układu jest woda. Kubota podkreśla, że traktor jest całkowicie zeroemisyjny i przystosowany do pracy autonomicznej. Nadchodzące testy w Japonii mają sprawdzić jego wydajność, system tankowania oraz możliwości wykorzystania wodoru w codziennych pracach rolniczych.

Kubota odpowiada na globalne wyzwania rolnictwa

Nowa koncepcja Kuboty powstała w odpowiedzi na dwa globalne wyzwania rolnictwa: konieczność dekarbonizacji oraz nasilające się braki kadrowe. W Japonii, podobnie jak w wielu krajach, rośnie znaczenie rozwiązań autonomicznych i zdalnie sterowanych maszyn. Kubota postrzega wodór jako jedno z najperspektywiczniejszych źródeł energii dla dużych maszyn rolniczych – o wysokiej gęstości energetycznej i krótkim czasie tankowania w porównaniu z napędami bateryjnymi.

Testy polowe ciągnika Kuboty w Japonii

W najbliższych miesiącach firma przeprowadzi testy polowe w Japonii, podczas których oceni funkcjonowanie systemów autonomicznej jazdy, metody uzupełniania wodoru w warunkach gospodarstwa oraz przydatność ciągnika w typowych pracach polowych. Celem jest potwierdzenie, że nowa technologia może dorównać tradycyjnym konstrukcjom dieslowskim pod względem niezawodności i wydajności.

opr. Łukasz Siara

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
15. grudzień 2025 20:08