StoryEditorWiadomości rolnicze

Ursus i H. Cegielski z Poznania wspólnie wyprodukują elektryczny samochód dostawczy

07.05.2017., 10:05h
Ursus i poznański „Ceglorz” wspólnie będą pracować nad dostawczym samochodem elektrycznym o masie do 3,5 tony. HCP będzie odpowiedzialny za wdrożenie napędu elektrycznego do pojazdu wyprodukowanego przez Ursusa. To efekt podpisanej umowy między obiema firmami.

25 kwietnia podczas targów w Hanowerze spółka H. Cegielski–Poznań (w Wielkopolsce nazywana „Ceglorzem”) oraz Ursus  podpisały umowę na stworzenie wspólnego projektu auta dostawczego o dopuszczalnej masie 3.5 t napędzanego silnikiem elektrycznym. 

Samochód opracowany przez Ursusa

Na podstawie porozumienia firma kojarząca się z produkcją ciągników i maszyn rolniczych ma zaprojektować i wyprodukować samochód. Z resztą prototyp pojazdu Ursus już stworzył.

Mały samochód dostawczy jest polską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku polskiego oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski – przekonywał Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA.

Innowacyjny napęd opracowany przez HCP

W ramach porozumienia H. Cegielski–Poznań (HCP) opracuje i dostosuje do samochodu dostawczego silnik elektryczny.

– Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 % większy niż rozwiązania dostępne na rynku – powiedział Wojciech Więcławek, prezes HCP.

Rozwiązanie proponowane przez „Ceglorza” wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewnia wysoką sprawność. Dodatkowo napędy opracowane przez HCP są mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach. HCP jest też producentem stacji do ładowania tego typu pojazdów.

– Nasze rozwiązania stwarzają więc dogodne warunki dla rozwoju technologii elektromobilności w Polsce – uważa Wojciech Więcławek. 

Samochód dostawczy o ładowności 1100 kg

Z zapowiedzi Ursusa i HCP wynika, że polski elektryczny samochód dostawczy do 3.5 tony będzie miał minimalną ładowność 1100 kg, Ma rozwijać prędkość do 100 km/h oraz będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu baterii ok. 150 km.

Ursus chce, aby auto miało wysokość ok. 2 metrów. Dzięki temu będzie nim można wjechać np. na parking podziemny.  Samochód oferowany będzie w wersji 3 osobowej. Ursus planuje, że samochód będzie dawał możliwość dobrania odpowiedniego rodzaju zabudowy np. zabudowy skrzyniowej, kontenerowej lub specjalistycznej.

Samochód będzie miała 2 rodzaje napędu. Albo będzie to silnik umiejscowiony centralnie o mocy 60-70 kw (82 – 95 KM), albo w  drugim przypadku możliwe będzie to  rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kw (48 KM).

Zaletą takiego auta będzie zastosowane w nim baterii litowo-jonowych z możliwością szybkiego doładowania do 90% w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.

pm

fot. Ursus

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
13. grudzień 2024 18:38