Terminy składania wniosku o dopłaty bezpośrednie w roku 2025
Trwa nabór wniosków o dopłaty bezpośrednie. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami należy złożyć do 15 maja 2025 r. za pomocą aplikacji eWniosekPlus dostępnej poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE).
Wniosek o przyznanie płatności może być także złożony w terminie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków, czyli do 9 czerwca 2025 r. Jednak za każdy dzień roboczy opóźnienia stosowane będzie zmniejszenie płatności w wysokości 1% należnej kwoty płatności. Natomiast wniosek złożony po dniu 9 czerwca 2025 r. nie jest rozpatrywany.
Jakie zmiany we wniosku o dopłaty bezpośrednie może zgłosić rolnik?
Zmiana do wniosku o przyznanie płatności może polegać na:
- dodaniu nowych działek ewidencyjnych i nowych powierzchni deklarowanych do płatności do uprzednio złożonego wniosku o przyznanie tej płatności lub zwiększeniu ich powierzchni,
- zmniejszeniu zadeklarowanych wcześniej powierzchni deklarowanych do płatności,
- dodaniu zwierząt do uprzednio złożonego wniosku o przyznanie płatności związanych do zwierząt
- dodaniu brakujących załączników do wniosku.
Do kiedy rolnik może wprowadzać zmiany we wniosku o dopłaty bezpośrednie?
Zmiany w deklaracjach rolnik może wprowadzać bez konsekwencji finansowych do 2 czerwca 2025 r. Może to zrobić także do 9 czerwca, ale wtedy już z potrąceniami. Każdy dzień roboczy opóźnienia po 2 czerwca skutkuje pomniejszeniem płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1 proc
Natomiast ARiMR uprzedza, że jeżeli od 16 maja 2025 r. do 9 czerwca 2025 r. rolnik po raz pierwszy deklaruje w formularzu wniosku o przyznanie płatności nowy schemat pomocowy (po raz pierwszy zaznacza checkbox wskazujący, że ubiega się o nowe płatności, które nie były wskazane we wniosku o przyznanie płatności), taka deklarację jest traktowana jak złożenie nowego wniosku dla tego schematu pomocowego (oznacza to, że dla wniosku złożonego w terminie od 16 maja 2025 r. do dnia 9 czerwca 2025 r. naliczane są sankcje terminowe).
W przypadku, gdy ARiMR poinformowała rolnika o nieprawidłowościach wykrytych w ramach kontroli administracyjnych lub systemu monitorowania obszarów, zmiany do wniosku o przyznanie płatności można składać do dnia 15 września 2025 r.
Zmianę do Wniosku o przyznanie płatności składa się także w odpowiedzi na Wezwanie do usunięcia braków we wniosku o przyznanie płatności. Uzupełnienie braków we wniosku o przyznanie płatności po dniu 2 czerwca 2025 r. może skutkować pomniejszeniem płatności za 2025 rok (w części, której dotyczyła) o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.
W przypadku wezwana rolnika do złożenia wyjaśnień rolnik może złożyć zmianę do wniosku polegającą na wycofaniu powierzchni, co do których wykryto błędy.
Rolnik, do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności, może poinformować kierownika biura powiatowego Agencji, o wszystkich zmianach w zakresie informacji zawartych we wniosku o przyznanie tych płatności - zmiany te nie mogą skutkować zwiększeniem powierzchni deklarowanej do płatności.
Czy można wycofać wniosek o dopłaty bezpośrednie?
Rolnik może z własnej inicjatywy całkowicie lub częściowo wycofać Wniosek o przyznanie płatności, nie później niż do dnia wydania decyzji w sprawie o przyznanie płatności, z tym, że wycofanie nie jest możliwe, jeżeli:
- dotyczy części wniosku, w której wykryto nieprawidłowości;
- wnioskodawca został poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu.
Termin złożenia wniosku o przyznanie płatności oraz termin dokonania zmiany nie podlegają przywróceniu.
Kamila Szałaj
