Sprawdź, czy ARiMR ma Twój aktualny numer konta
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaca dopłaty wyłącznie na konta zgłoszone w Ewidencji Producentów. Jeżeli numer rachunku jest nieaktualny, a rolnik nie jest jego posiadaczem lub współposiadaczem, przelew zostanie zablokowany. Dlatego przed wypłatą zaliczek koniecznie upewnij się, że dane w systemie są zgodne z rzeczywistością.
Jak zgłosić zmianę rachunku bankowego?
Rolnik musi poinformować ARiMR o każdej zmianie numerów kont bankowych i rachunków w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w ciągu 14 dni od jej zaistnienia. Zgłoszenia tego dokonuje się na formularzu wniosku o wpis do ewidencji producentów. Wnioski mogą być wnoszone:
- osobiście, za pośrednictwem poczty, faksu lub ePUAP (tylko w sytuacji, gdy nie jest wymagane złożenie podpisu na wniosku przez osoby trzecie np. małżonka wnioskodawcy lub współposiadacza gospodarstwa rolnego).
Należy pamiętać, że posiadaczem lub współposiadaczem wskazanego rachunku bankowego musi być producent.
Najczęstsze błędy rolników przy dopłatach
Choć procedura nie jest skomplikowana, wielu producentów popełnia podobne błędy:
- podanie nieaktualnego numeru konta,
- wskazanie rachunku, którego właścicielem jest inna osoba,
- brak zgłoszenia zmiany w terminie 14 dni,
- niepodpisanie formularza,
- wysłanie dokumentów na niewłaściwy adres.
Każdy z tych błędów może opóźnić wypłatę dopłat, a w skrajnych przypadkach nawet zablokować przelew.
Jak ARiMR informuje o konieczności aktualizacji danych?
Wielu rolników otrzymuje wiadomości SMS, e-maile lub powiadomienia w systemie IRZplus. Mają one wyłącznie charakter informacyjny i przypominają, aby skontaktować się z biurem powiatowym. To ważny sygnał, a zlekceważenie go może oznaczać brak dopłat na koncie.
Kiedy wypłaty zaliczek?
Zgodnie z przepisami PE państwa członkowskie mogą rozpocząć wypłatę zaliczek z tytułu płatności bezpośrednich nie wcześniej niż 16 października danego roku.
źródło: ARiMR
oprac. Agnieszka Sawicka
