
Dopłaty przysługują rolnikom prowadzącym działalność rolniczą, aktywnym zawodowo, a także faktycznym użytkownikom, którzy na przykład dzierżawią grunty rolne i prowadzą działalność rolniczą na tej ziemi. Kto otrzyma dopłaty bezpośrednie po sprzedaży ziemi? Czy nowy nabywca przejmuje wsparcie przysługujące poprzedniemu właścicielowi? Jest taka możliwość, jeśli kupujący złoży wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) i spełni odpowiednie warunki.
Kiedy dopłaty należą się przejmującemy ziemię rolną?
Zgodnie z Art. 26. ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w przypadku przekazania gospodarstwa rolnego (np. sprzedaży czy dzierżawy) w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 809/2014, płatności są przyznawane przejmującemu, jeżeli:
-
przekazanie zostało dokonane nie później niż do dnia 31 maja roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tych płatności;
- spełnia on warunki do przyznania danej płatności, z tym że w przypadku gdy przekazujący ubiega się o płatności związane do zwierząt, warunek posiadania zwierząt przez okresy określone w art. 16 uznaje się za spełniony, jeżeli zwierzęta objęte wnioskiem o przyznanie tych płatności złożonym przez przekazującego były w posiadaniu przekazującego lub przejmującego przez te okresy;
- przejmujący złoży wniosek do dnia 30 czerwca roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie tych płatności.
Jakie dane i dokumenty przejmujący dopłaty musi dołączyć do wniosku?
W ustawie zostały zawarte dokładne wskazówki co do tego, jakie dane i dokumenty powinien przejmujący dołączyć do wniosku
- numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności albo dołącza do tego wniosku kopię wniosku o wpis do ewidencji producentów w rozumieniu tych przepisów,
- oświadczenie o objęciu w posiadanie gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz zwierząt objętych wnioskiem o przyznanie płatności związanych do zwierząt,
- umowę, na podstawie której grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego oraz zwierzęta objęte wnioskiem o przyznanie płatności związanych do zwierząt zostały przekazane lub kopię takiej umowy potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji.
Wniosek nowy właściciel składa do kierownika biura powiatowego Agencji, do którego został złożony wniosek przez przekazującego ziemię.
Przeczytaj także: ARiMR może wejść na pole i do obory. Jak wyglądają kontrole? Za co kara dla rolnika?
Czy można sprzedaż ziemię z premią dla młodego rolnika?
Jeśli chodzi o sprzedaż gospodarstwa rolnego objętego premią dla młodego rolnika, sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Beneficjent programu ma wiele obowiązków, które wynikają z podpisanej umowy. Musi prowadzić swoje gospodarstwo zgodnie z biznesplanem przez minimum pięć lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy. Właśnie dlatego zbycie ziemi nie opłaca się – prawdopodobnie będzie skutkować zwrotem całości dotacji. Istnieje możliwość złożenia wniosku do ARiMR z prośbą o niepełny zwrot lub zmianę niektórych zapisów umowy – pod warunkiem ważnych przyczyn losowych. W takich wypadkach Agencja rozpatrzy sprawy indywidualnie.
Fot. envato elements