StoryEditorWiadomości rolnicze

Inspekcja zakwestionowała połowę mięsa w sklepach!

20.05.2022., 12:05h
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła kontrolę jakości handlowej mięsa w 16 sklepach. Pod lupę wzięto jakość towaru oraz to, czy jest on odpowiednio oznaczony. Jakie są wyniki inspekcji?

Badanie IJHARS w 16 sklepach

Mięso to towar budzący duże kontrowersje. Powinno bowiem być jak najlepszej jakości i trafiać na stoły konsumentów jak najbardziej świeże. Odpowiedzialność ta spoczywa zarówno na rolnikach, jak i na sklepach, które są ostatnim ogniwem łańcucha sprzedaży. 

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) sprawuje kontrolę nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych w produkcji i w obrocie. W przeprowadzonym ostatnio badaniu jakości handlowej mięsa Inspekcja wzięła pod uwagę mięso wieprzowe i drobiowe w elementach, wprowadzone do obrotu luzem. Kontrolę przeprowadzono w 16 sklepach w Polsce. 

Sprawdzili próbki mięsa i opakowania

Przeprowadzona inspekcja objęła dwa obszary. Pierwszym z nich były badania laboratoryjne. Poddano im tylko mięso drobiowe. Przebadano je pod kątem oznaczenia poziomu enzymu HADH. Na podstawie wyników tego badania można ustalić, czy mięso podlegało wcześniej mrożeniu. Spośród poddanych inspekcji 12 partii mięsa, IJHARS zakwestionował tylko jedną, co stanowiło 8,3 proc. całości. 

Drugim obszarem badań Inspekcji Jakości Handlowej było oznakowanie opakowań. Kontroli poddano 179 partii mięsa. Odsetek nieprawidłowości był w tym przypadku wyższy niż przy badaniach laboratoryjnych: wykryto je w 82 partiach (45,8 proc.).

Czego dotyczyły nieprawidłowości?

IJHARS sporządziła listę najczęściej pojawiających się nieprawidłowości w oznakowaniu partii mięsa drobiowego i wieprzowego na opakowaniach. Znalazły się na niej:

  • brak wskazania państwa lub miejsca pochodzenia wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia;
  • brak grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia;
  • niewłaściwa deklaracja pochodzenia, np. podano informację „kraj pochodzenia: Hiszpania” dla mięsa pochodzącego z Polski, wskazano „Miejsce chowu: Węgry, Miejsce uboju: Węgry” wraz z flagą Węgier na mięsie pochodzącym z chowu i uboju w Polsce, podano informację „Kraj pochodzenia: Polska”, podczas gdy na etykiecie umieszczonej na opakowaniu zbiorczym zadeklarowano „Miejsce chowu: Belgia, Miejsce uboju: Belgia”;
  • umieszczenie informacji „Produkt polski” dla mięsa pochodzącego z Belgii;
  • brak wskazania gatunku mięsa;
  • brak informacji o klasie jakości handlowej mięsa drobiowego;
  • podanie informacji „własny rozbiór”, podczas gdy mięso zostało zakupione od dostawców w gotowych elementach.

Kto poniesie karę?

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych po wykryciu nieprawidłowości podczas przeprowadzonej kontroli ma prawo wydać zalecenia pokontrolne. Mogą one mieć różną formę: zalecenia, decyzji, a w skrajnym przypadku – mandatu. Nie wiadomo jednak, czy któryś ze skontrolowanych przez IJHARS sklepów poniesie karę i jaka będzie jej forma.


Zuzanna Ćwiklińska
fot. Pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
20. kwiecień 2024 13:25