StoryEditorciągniki

Ciągnik na gąsienicach - w jakim gospodarstwie sprawdzi się taka maszyna?

03.01.2022., 12:01h
Gąsienice w układach jezdnych maszyn rolniczych to wciąż egzotyczny widok w maszynach rolniczych. Takie rozwiązanie ma wiele zalet i można w nie wyposażyć nie tylko największy sprzęt. Dlaczego warto zainteresować się systemami gąsienicowymi?

Jest ku temu kilka powodów, a jednym z ważniejszych jest zmniejszone ugniatanie gleby przez maszyny wyposażone w systemy gąsienicowe.

Dane uzyskane z badań i doświadczeń dotyczących pracy na tradycyjnych maszynach mówią o ugniataniu średnio 60 proc. powierzchni pola i spadku plonu na ugniecionych połaciach w granicach aż 18– 30 proc.  Zastosowanie gąsienic zmniejsza znacząco nacisk na glebę, ponieważ różnica stosunku nacisku kół o tej samej szerokości i gąsienic może wynosić nawet 330 proc. z korzyścią dla tych drugich.

Elastyczne jak guma wytrzymałe jak stal

Ciągniki New Holland z serii TK4 N, F i M są dostępne z gumowymi gąsienicami SmartTrax™.

Gumowe gąsienice układu SmartTrax™, w odróżnieniu od stosowanych konstrukcji gąsienicowych układów bieżnych, są osadzone na bardzo wytrzymałym stalowym szkielecie oraz dodatkowo wzmocnione stalowym drutem. Układ zapewnia dobrą trakcję, boczną przyczepność i duży obszar kontaktu z podłożem. Dodatkowo gwarantuje wytrzymałość i żywotność powyżej 3000 godzin. Pozostałe zalety to:

  • ciągniki gąsienicowe w każdych warunkach posiadają lepsze zdolności utrzymywania się na powierzchni gruntu niż ciągniki kołowe,
  • modele TK4 z gąsienicami SmartTrax mają szerszy ślad, co zapewnia bardziej równomierne rozłożenie masy maszyny,
  • gąsienice SmartTrax w modelach specjalistycznych posiadają szerokość 300 mm, a w modelach polowych 450 mm.

Nowe ciągniki serii 8 od John Deere

Jonh Deere wie, że zwrotność, przyczepność, wysoka moc i komfort operatora – to cechy jakimi ma charakteryzować się ciągnik przeznaczony do wymagających terenów o dużym nachyleniu, trudnych typów gleby oraz wtedy, kiedy większy nacisk na podłoże jest niekorzystny.

Niebawem na rynek będą wprowadzone ciągniki serii 7 i 8. Amerykański producent jako pierwszy oferuje szereg standardowych ciągników z napędami opartymi na trzech różnych koncepcjach: ciągniki kołowe 8R, dwugąsienicowe modele 8RT oraz zupełnie nowe wersje 8RX z czterema gąsienicami.

Ciągniki serii 8 zostały po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane podczas Targów Polagra Premiery w Poznaniu w 2019 roku, a testowaniu modelu 8RX mogli oddać się rolnicy z całego kraju.

Na wyposażeniu znajdują się gąsienice o szerokościach od 41 cm do 76 cm, które zapewniają całkowitą powierzchnię styku z gruntem większą niż 4,5 m2. Przez to, że kładą one mniejszy nacisk na podłoże niż na przykład w koła bliźniacze stosowane w ciągnikach kołowych, powodują mniej kolein i mniej niszczą glebę. 8RX w na najszerszych gąsienicach nie przekracza szerokości 3 metrów, dzięki czemu może on poruszać się po drogach publicznych z prędkością do 40 km/h 

Claas Xerion na 4 gąsięnicach – ciągnik, który płynie po polu

W roku 2017 na targach Agritechnica Claas zaprezentował prototyp ciągnika Axion z gąsienicami na osi tylnej, a dziś maszyna ta jest już w produkcji seryjnej. W 2019 roku zaprezentowano ciągnik Xerion, w którym gąsienice zastosowano na obu osiach. Claas opracował także rozwiązanie dla największych (i najcięższych) ciągników.

Xerion osadzony jest na 4 gąsienicach na obu osiach. Gąsienicowy układ jezdny Trac TS jest dostępny w modelach 5000 i 4500, Normy emisji Stage V wymusiły zmiany konstrukcyjne w jednostkach napędowych, począwszy od jego mocowania, przez ilość czujników, po układ wydechowy. Moc silnika pozostała bez zmian: 530 KM w Xerionie 500 i 490 KM w Xerionie 4500, wzrósł również maksymalny moment obrotowy. Model 4000 został zastąpiony przez 4200, w którym zwiększono moc z 435 do 462 KM.

Niższe koszty eksploatacji Xerionów wynikają z wydłużonych okresów między przeglądami i serwisami alejowymi, ale i niższego 2,7 proc. zużycia paliwa, dzięki z automatycznej redukcji prędkości biegu jałowego z 800 do 730 obr/min., po zaciągnięciu hamulca postojowego.

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał

Zdjęcie: Pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
13. grudzień 2024 11:45