Zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych
Senat przyjął z poprawkami projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Chodzi o tzw. ustawę odległościową. Ustawa wprowadza m.in. przedłużenie zamrożenia cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał br., obniżenie minimalnej odległości nowych elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkaniowej oraz nawet do 20 000 zł rocznie z funduszu partycypacyjnego dla gospodarstw domowych położonych w pobliżu nowych farm wiatrowych.
Jeśli projekt nowelizacji zostanie zaakceptowany przez prezydenta, cena energii elektrycznej pozostanie zamrożona na poziomie 500 zł/MWh do końca 2025 roku. Bez tej zmiany zamrożenie cen obowiązywałoby do końca września br., a od października gospodarstwa domowe byłyby rozliczane zgodnie z wysokością taryf sprzedawców energii.
Minimalnej odległość nowych turbin wiatrowych od budynków mieszkalnych ma zostać zmniejszona
Nowelizacja ustawy znosi wprowadzoną w 2016 r. zasadę 10H dotycząca odległości, w jakiej mogą być stawiane turbiny w stosunku do zabudowań mieszkalnych. Wprowadza nową granicę: 500 m od zabudowy mieszkaniowej, zamiast dotychczasowych 700 m. W przypadku remontu i przebudowy budynków oraz zmiany sposobu użytkowania budynków na mieszkalny odległość od turbin mogłaby być nawet mniejsza niż 500 m.
Senat zaproponował także rezygnację z przepisu zakazującego budowy turbin wiatrowych bliżej niż 500 m od granic obszarów Natura 2000. Zakaz stawiania wiatraków na tych obszarach ma być jednak utrzymany. Senatorzy zaproponowali również wykreślenie zapisu zakazującego zasady budowy turbin wiatrowych w odległości 1H (wysokość wieży plus promień wirnika) od dróg krajowych. Poprawki dotyczą także, co do zasady, zniesienia zakazu budowy turbin wiatrowych (wokół lotnisk wojskowych i wydzielonych korytarzy do lotów na niewielkich wysokościach).
20 tys. zł rocznie dla beneficjentów
Nowelizacja ustawy odległościowej zakłada powstanie tzw. funduszu partycypacyjnego, który ma być zasilany co roku przez inwestorów. Senatorowie doprecyzowali, że uprawnionym do skorzystania z funduszu partycypacyjnego jest właściciel budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, który choćby w części mieści się w odległości 1000 m od elektrowni wiatrowej. Rozwiewa to ewentualne wątpliwości interpretacyjne w kontekście tego, czy budynek mieszkalny lub lokal powinny znajdować w całości czy w części na tym obszarze.
Pieniądze wpłacane na fundusz mają być waloryzowane wskaźnikiem inflacji od każdego megawata mocy zainstalowanej. Kwota wypłacana beneficjentom będzie stanowić iloraz wartości środków zgromadzonych w funduszu partycypacyjnym i łącznej liczby beneficjentów funduszu. Wypłacone środki nie będą mogły być wyższe niż 20 tys. zł rocznie dla danego beneficjenta. Jeśli na rachunku funduszu po rozdzieleniu pieniędzy między beneficjentami pozostaną niewykorzystane środki, to będą one trafiać do gminy. Pieniądze zostaną w odpowiedni sposób podzielone, jeśli farma wiatrowa leży na terenie więcej niż jednej gminy.
Nowe przepisy wprowadzają elastyczność w lokowaniu elektrowni wiatrowych w pobliżu linii przesyłowych najwyższych napięć. Obecne przepisy przewidują tu minimalną odległość 3H. Przewiduje się wprowadzenie możliwości, by na etapie tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla konkretnej inwestycji wiatrowej inwestor mógł uzgodnić z operatorem przesyłowym mniejszą odległość.
Ustawa zakłada, że do procedowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla elektrowni wiatrowej wymaga się przedłożenia wypisu oraz wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo zintegrowanego planu inwestycyjnego. W przypadku braku istniejącego planu miejscowego przewidującego lokalizację planowanej elektrowni wiatrowej wymagane będzie złożenie co najmniej uchwały o przystąpieniu do jego sporządzenia lub kopii złożonego do rady gminy wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny.
Aukcyjny system wsparcia dla instalacji biometanu
Ustawa przewiduje również wprowadzenie aukcyjnego systemu wsparcia dla instalacji biometanu o mocy powyżej 1 MW. Pojawią się oddzielne aukcje dla instalacji biometanowych o mocy zainstalowanej elektrycznej mniejszej niż 2 MW i równej lub większej 2 MW.
Magdalena Szymańska
fot. red.
