Budowanie świadomości konsumenckiej stanowi klucz do zrównoważonego rozwoju w branży mięsnej. Pierwszym krokiem jest całościowe spojrzenie na kwestie związane z produkcją mięsa wieprzowego i drobiu, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnychPexels
StoryEditorKampania Polskie Mięso - Polska Smakuje

Idealne danie? To zależy od dobrej jakości mięsa i od rolnika

04.02.2024., 10:00h
Hasłem "Smak poparty przepisami" Związek Polskie Mięso zainicjował 6. edycję kampanii "Polskie Mięso - Polska Smakuje" finansowanej z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Potrzebne było stworzenie przepisów regulujących produkcję mięsa na wszystkich etapach

Jednym z elementów projektu jest przedstawienie nie tylko aspektów hodowli, przetwórstwa, przechowywania, przygotowania i serwowania dań mięsnych, ale także podkreślenie znaczenia przepisów prawa w produkcji zdrowego, najwyższej jakości mięsa w Polsce.

Słowo "przepis" w kontekście jedzenia kojarzy się nam z listą składników i czynności, jakie trzeba wykonać, żeby przyrządzić smaczne danie. Jednak, by na stole pojawiła się ulubiona potrawa, wcześniej w ręce kucharza musi trafić dobrej jakości produkt. Żeby tak się stało, potrzebne było stworzenie, a potem respektowanie przepisów regulujących produkcję mięsa na wszystkich etapach. Chcielibyśmy, żeby ta świadomość dotarła do wszystkich konsumentów – mówi dr Witold Choiński, prezes zarządu Związku Polskie Mięso.

Budowanie świadomości konsumenckiej stanowi klucz do zrównoważonego rozwoju w branży mięsnej. Pierwszym krokiem jest całościowe spojrzenie na kwestie związane z produkcją mięsa wieprzowego i drobiu, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych. Zrozumienie, że dobrostan zwierząt i ich humanitarne traktowanie, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko, są wartościami uniwersalnymi, przynosi korzyści każdemu.

W trosce o zwierzęta, które są traktowane z godnością na każdym etapie ich życia, hodowcy i producenci utrzymując najwyższe standardy, są w stanie dostarczać produkty zdrowe i wysokiej jakości. Kluczowe w tym procesie są regulacje prawne, które zapewniają, że cały łańcuch produkcji – od pola do stołu – jest bezpieczny dla wszystkich zaangażowanych stron.

Te zagadnienia omawiali eksperci podczas inauguracji kampanii. Dr Wanda Baltaza z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego poruszyła ważne dla wszystkich kwestie związane z ekologią, w tym niezwykle złożony aspekt emisji gazów cieplarnianych. Ekspertka podjęła się wyjaśnienia skomplikowanego tematu wpływu produkcji i konsumpcji żywności na klimat, unikając nadmiernego uproszczenia, jakim jest ograniczenie się do samych liczb. Krok po kroku przedstawiła cały proces - od początku uprawy roślin na polu aż do momentu, gdy żywność, w tym mięso, trafia na nasze stoły.

Konsumenci wymagają humanitarnego traktowania zwierząt i zapewnienia im dobrostanu

Obecnie konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie i jakość mięsa, a to przekłada się na wybory zakupowe. Tematem budzącym wiele emocji jest dobrostan zwierząt. Zapewnienie im humanitarnego traktowania oraz oszczędzania im niepotrzebnego bólu i cierpienia jest niezwykle ważne. Pierwszy polski raport dotyczący społecznego postrzegania dobrostanu zwierząt, przeprowadzony przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, wskazuje, że 80% Polaków uważa za konieczne wprowadzenie dopłat do produkcji dla hodowców dbających o dobrostan zwierząt, a 62,7% deklaruje gotowość do płacenia więcej za produkty z certyfikatem dobrostanu zwierząt. Produkcja, która respektuje dobrostan zwierząt, zyskuje zaufanie konsumentów.

Doktor inżynier Tomasz Schwarz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie omawiając definicję dobrostanu i realizację przepisów w tym zakresie, podkreślił, jak ważna jest to kwestia dla twórców prawa i hodowców zwierząt gospodarskich. Ich humanitarne traktowanie to nie tylko wymóg prawny, ale także oczekiwania konsumentów. Polscy rolnicy coraz więcej środków inwestują w nowe technologie, które pomagają zapewnić wymogi dobrostanu. Ekspert przytoczył konkretne przykłady praktyk zapewniających dobrostan zwierząt w polskich hodowlach, ukazując różnorodność metod w tym zakresie.

Promocja przestrzegania jasno określonych zasad produkcji mięsa wieprzowego i drobiu zawartych w regulacjach prawnych oraz edukacja w tym zakresie to zadanie, jakie stawia sobie Związek Polskie Mięso w najnowszej kampanii "Smak poparty przepisami".

Pewność dają paragrafy na mięso

Katarzyna Bryzek, radca prawny z kancelarii Chmaj i Partnerzy, zwróciła uwagę, że prowadzenie działalności w zakresie produkcji mięsa obwarowane jest rygorystycznymi wymogami polskiego i unijnego prawa. Dzięki temu mamy pewność, że mięso, które trafia na nasz stół, jest bezpieczne, bo produkowane zgodnie ze strategią "od pola do stołu".

Takie holistyczne podejście ma zapewnić osiągnięcie celu, jakim jest zdrowsza i bardziej zrównoważona żywność w Europie, a także pozwolić na spojrzenie z szerszej perspektywy na wpływ produkcji żywności na klimat, środowisko i zdrowie – podkreśliła Katarzyna Bryzek.

image

Na konferencji inaugurującej 6. edycję kampanii "Polskie Mięso - Polska Smakuje", ważne zagadnienia związane z dobrostanem zwierząt, jakością mięsa i prawem omawiali eksperci. Na zdjęciu od prawej: dr Wanda Baltaza z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dr inż. Tomasz Schwarz z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, dr Witold Choiński - prezes zarządu Związku Polskie Mięso, Piotr Ogiński - ambasador Kampanii i Katarzyna Bryzek, radca prawny z kancelarii Chmaj i Partnerzy

FOTO: Marek Kalinowski

Smak poparty jakością i przepisami

Ambasador kampanii Piotr Ogiński, pasjonat sztuki gotowania, świat przepisów prawnych zamienił na przepisy kulinarne. Zaprezentował korzyści zdrowotne płynące ze spożywania mięsa drobiowego i wieprzowego. Wyjaśnił, jak ważna jest jakość mięsa.

Zawsze powtarzam – nie ma dobrego jedzenia bez dobrych składników. Najważniejsza jest jakość produktu. Tak naprawdę to od niego zależy, czy finalne danie będzie rewelacyjne. Hodowcy wykonują lwią część długiej i żmudnej pracy, aby dostarczyć nam, kucharzom, mięso, które przetwarzamy i podajemy na talerzu. Dobre mięso samo się obroni i naprawdę ciężko jest je zepsuć – twierdzi mistrz kuchni.

Piotr Ogiński zauważył również, że kiedyś do przygotowania dań używano bardzo dużo składników i dodatków, które dominowały i przysłaniały naturalny smak produktów. Dzisiaj odchodzi się od tego, bardziej skupiając się na technice i prostej kompozycji głównego składnika, co pozwala podkreślić jego naturalne walory smakowe.

Planujemy już kolejne konferencje. Chcemy się spotykać, rozmawiać i nawzajem się uczyć. Słuchać głosu konsumentów i –odpowiadając na ich oczekiwania – realnie wpływać na przestrzeganie prawa na każdym etapie hodowli i produkcji mięsa – podsumował wydarzenie dr Witold Choiński, prezes zarządu Związku Polskie Mięso.

Marek Kalinowski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. kwiecień 2024 00:54