Zdaniem ekspertów, koszty związane z afrykańskim pomorem świń rosną, a wirus wciąż pozostaje poza kontroląCanva
StoryEditorŚwinie

ASF kosztował Polskę ponad 20 mld zł. Eksperci alarmują: bez tych zmian będzie tylko gorzej

26.12.2025., 14:30h

Od 2014 roku ASF kosztował polską gospodarkę ponad 20 miliardów złotych, z czego blisko połowa obciążyła bezpośrednio producentów trzody chlewnej. POLPIG alarmuje, że obecny model postępowania jest niewydolny, a dalsze funkcjonowanie w jego ramach pogłębi straty i przyczyni się do dalszej redukcji krajowej produkcji świń.

Spis treści:

  • Bez przebudowy systemu ASF będzie generował kolejne miliardowe straty
  • 1. Interwencyjne Zespoły Kynologiczne – fundament skutecznego zwalczania ASF
  • 2. Reforma upraw kukurydzy – korytarze bezpieczeństwa i strefy buforowe
  • 3. Lokalne Grupy Sanitarne – nowy model współpracy w terenie
  • 4. Rezygnacja z obowiązkowych świadectw zdrowia
  • 5. Ułatwienia w przemieszczaniu świń
  • 6. Wsparcie dla hodowców w strefach czerwonych

Pomimo ogromnych nakładów finansowych i ponad dekady działań administracyjnych Polska nie zdołała zatrzymać rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń. Dlatego Krajowy Związek Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej POLPIG przedstawił sześć kluczowych rekomendacji, które – zdaniem naukowców – mogą realnie odwrócić bieżący trend.

Bez przebudowy systemu ASF będzie generował kolejne miliardowe straty

Z opracowania „Koszty ekonomiczne 11 lat afrykańskiego pomoru świń w Polsce” wynika, że w latach 2014–2024 łączne straty z tytułu ASF przekroczyły 20 mld zł, w tym:

  • 8,5–9,8 mld zł strat bezpośrednich poniesionych przez hodowców,
  • ok. 1 mld zł przeznaczonych na odstrzał dzików,
  • ok. 4 mld zł wydanych na bioasekurację, z czego tylko część została dofinansowana,
  • 2,2–3,29 mld zł strat wynikających z obniżonych cen skupu w strefach czerwonych.

Mimo tak ogromnych nakładów wirus nadal się rozprzestrzenia, obejmując kolejne powiaty. Niepokojące sygnały płyną również z Europy – Hiszpania, dotychczas wolna od ASF przez 31 lat, potwierdziła w tym roku ogniska choroby u dzików. To dowód, że żadna strategia nie daje trwałej gwarancji bezpieczeństwa, jeśli nie opiera się na skutecznych działaniach terenowych.

POLPIG, we współpracy z Lubuskim Forum Rolniczym oraz naukowcami – prof. Benedyktem Peplińskim i dr Januszem Wojtczakiem – przedstawił pakiet sześciu rekomendacji, które mają stać się podstawą nowej, spójnej i operacyjnej strategii walki z ASF. Rekomendacja ta jest pierwszym w Polsce tak szerokim programem, który łączy działania terenowe, organizacyjne i ekonomiczne, a nie jedynie administracyjny nadzór.

1. Interwencyjne Zespoły Kynologiczne – fundament skutecznego zwalczania ASF

To najważniejszy element proponowanej reformy. Głównym rezerwuarem ASF pozostają padłe dziki, a ich odnajdywanie jest obecnie rozproszone i przypadkowe. Proponowany model zakłada utworzenie 180 Interwencyjnych Zespołów Kynologicznych, składających się z:

  • dwóch przewodników,
  • dwóch wyszkolonych psów detekcyjnych,
  • zaplecza w dwóch specjalistycznych ośrodkach szkoleniowych.

Zespoły działałyby operacyjnie w całej Polsce, zapewniając szybkie i systematyczne przeszukiwanie terenów leśnych oraz dużych areałów rolniczych. Psy detekcyjne są już standardem w Niemczech i od lat udowadniają, że mogą skrócić czas odnalezienia padliny nawet kilkukrotnie. Koszt wdrożenia systemu oszacowano na 8,1 mln zł, co – wobec miliardowych strat – jest inwestycją o strategicznej opłacalności.

Pilotaż planowany jest na I kwartał 2026 roku w powiatach Słubice, Żary oraz Namysłów, czyli regionach o największym doświadczeniu w wykorzystywaniu psów przy poszukiwaniu padliny.

– Dzięki skuteczniejszym poszukiwaniom możemy liczyć na zmniejszenie liczby ognisk ASF i ograniczenie strat wynikających z likwidacji stad oraz długotrwałych restrykcji – podkreśla prof. Pepliński.

2. Reforma upraw kukurydzy – korytarze bezpieczeństwa i strefy buforowe

Kukurydza, która stała się podstawową uprawą w wielu regionach, jednocześnie stanowi idealne schronienie dla dzików i utrudnia ich odstrzał oraz usuwanie padliny. Dlatego POLPIG proponuje:

  • 15–20-metrowe strefy buforowe wolne od kukurydzy przy granicy lasów,
  • korytarze operacyjne 6–10 m szerokości wykonane w dużych plantacjach kukurydzy,
  • nadzorowane wykorzystanie biomasy z przekosów, aby uniknąć wtórnych zakażeń.

Zmiany te mają na celu skrócenie czasu reakcji służb oraz zwiększenie wykrywalności padliny dzików. Jednocześnie eksperci zaznaczają, że rolnicy muszą otrzymać pełne rekompensaty za utracone plony i koszty agrotechniczne.

– Bez realnych rekompensat rolnicy nie zaakceptują zmian. Muszą one pokrywać utracony zysk i koszty dodatkowych prac – zaznacza Zygmunt Jodko z Lubuskiego Forum Rolniczego.

3. Lokalne Grupy Sanitarne – nowy model współpracy w terenie

Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów rekomendacji jest powołanie Lokalnych Grup Sanitarnych (GS) działających przy powiatowym lekarzu weterynarii. Struktury te miałyby skupiać: rolników, lekarzy weterynarii, zespoły kynologiczne, koła łowieckie, Lasy Państwowe, samorząd lokalny. Grupy odpowiadałyby za opracowanie i wdrażanie lokalnych procedur, koordynację działań, obieg informacji, a także audyty bioasekuracji. Pilotaż ma ruszyć w powiatach Żary i Słubice.

– Nowy model współpracy musi być wdrażany etapami, aby ograniczyć koszty i ryzyko niepowodzeń organizacyjnych – komentuje Aleksander Dargiewicz, prezes POLPIG.

4. Rezygnacja z obowiązkowych świadectw zdrowia

Obecne wymogi nakładają na gospodarstwa obowiązek każdorazowej wizyty lekarza weterynarii przed transportem świń do rzeźni, choć w zakładzie i tak wykonywane są badania przed- i poubojowe. Procedura ta powiela czynności, generuje koszty dla rolników i wydłuża organizację transportu.

image
Janusz Wojtczak jest współautorem pakietu sześciu rekomendacji, które mają stać się podstawą nowej strategii walki z ASF
FOTO: Dominika Stancelewska

– Eliminacja obowiązku nie wpływa na bezpieczeństwo, o ile państwo zapewnia dobrą ewidencję zwierząt i nadzór nad przemieszczeniami. Prawo unijne dopuszcza takie rozwiązanie – wyjaśnia dr Janusz Wojtczak.

5. Ułatwienia w przemieszczaniu świń

Obecne zgody obowiązują zbyt krótko, co często blokuje logistykę. POLPIG rekomenduje wydłużenie ich ważności do 7 dni, co byłoby zgodne z działaniem systemu IRZ oraz praktyką zakładów przetwórczych. Zmiana ta zmniejszyłaby liczbę opóźnień, zredukowałaby biurokrację i obniżyłaby koszty administracyjne.

– To rozwiązanie odciąży rolników i przewoźników, zachowując pełną kontrolę weterynaryjną – zauważa Aleksander Dargiewicz.

6. Wsparcie dla hodowców w strefach czerwonych

Producenci z obszarów objętych restrykcjami ponoszą największe koszty ASF. Straty z powodu obniżonych cen skupu sięgają 2,2–3,29 mld zł. Związek apeluje o stworzenie systemu rekompensat cenowych, który wyrówna różnice między ceną rynkową a obniżoną ceną oferowaną hodowcom ze stref czerwonych. Rekompensaty powinny być wypłacane na podstawie udokumentowanych transakcji i pochodzić z krajowych lub unijnych środków pomocowych.

– Skoro straty wynikają z decyzji państwa, to państwo ma moralny obowiązek je rekompensować – podkreśla prof. Pepliński.

Krajowy Związek Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej POLPIG przestrzega, że dalsze trwanie przy obecnym systemie oznacza narastanie strat, redukcję pogłowia trzody chlewnej i wzrost zależności od importu wieprzowiny. Jednocześnie sytuacja w Hiszpanii potwierdza, że zagrożenie ASF dotyczy wszystkich krajów, niezależnie od wcześniejszego statusu epidemiologicznego. Proponowany pakiet jest, zdaniem autorów, realną szansą na przełom w walce z chorobą, o ile zostanie wdrożony konsekwentnie i z udziałem wszystkich środowisk.

Opr. Dominika Stancelewska

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
26. grudzień 2025 14:32