StoryEditorWiadomości rolnicze

Ceny paliw i limity tankowania uderzają w rolników. „W konia mam zainwestować?”

11.03.2022., 11:03h
Ceny oleju napędowego na wielu stacjach przekroczyły już 8 zł/litr. Do tego rolnicy nie mogą kupić paliwa w hurcie, a na stacjach obowiązują ich limity tankowania. Dlatego izby rolnicze żądają urealnienia limitów oraz zwiększenia stawki zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze. Jaka stawka będzie sprawiedliwa?

Przez problemy z paliwem rolnicy nie mogą uprawiać pól

PKN Orlen wprowadził nowe limity na paliwo rolnicze, a ceny na stacjach benzynowych przyprawiają o zawrót głowy. W wielu miejscach cena oleju napędowego przekroczyła już 8 zł za litr! Dodatkowo, na niektórych stacjach są problemy z dostępnością paliw, dlatego limitowana jest także jego sprzedaż.

Wydawało się, że już wcześniejsze podwyżki cen paliwa były naprawdę wysokie. Co spowodowało to, że wielu rolników powstrzymało się od uzupełnienia zapasów paliwa rolniczego wcześniej. Mieli nadzieję zrobić to na wiosnę, tym bardziej, że po obniżeniu przez rząd stawki VAT paliwo na stacjach nieco staniało na początku lutego.

Niestety, nie trwało to długo, ponieważ paliwa ponownie zaczęły drożeć. Po 24. lutego, czyli po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą, ceny za benzynę i olej napędowy zaczęły zatrważająco piąć się w górę, a stację zaczęły wprowadzać limity jednorazowego tankowania. W wielu miejscach rolnicy do 9 marca mogli tankować jedynie wprost do baku ciągnika i to jedynie 50 litrów. Taka ilość wystarcza zaledwie na 1-2 godziny prac w polu. 

Nowe wytyczne dotyczące tankowania na stacjach Orlen obowiązują od 10 marca. O czym przeczytasz tutaj: Nowe limity na paliwo rolnicze. Ile można zatankować do ciągnika?
Nadal zakazana jest sprzedaż ON w kanistry czy pojemniki, a hurtownie wciąż wstrzymują dostawy. Jak tu się nie denerwować obecną sytuacją?
Rolnikom nie jest łatwo opanować emocje, zwłaszcza teraz, kiedy wszystko idzie w złym kierunku. Kursy na stacje benzynowe po 50 l paliwa są bezsensowną stratą czasu i pieniędzy dla rolników.

–  Chyba będę musiał zainwestować w konia i odkurzyć stare maszyny rolnicze ironizuje jeden z rolników z Wielkopolski.

Ceny dla rolników powinny być inne tzw. paliwo rolnicze. Przecież nic nie zrobimy w polu, głód murowany napisała Agnieszka w komentarzu do artykuły na Facebooku.

KRIR interweniuje w resorcie rolnictwa i prosi o interwencję

Krytyczna sytuacja sprawiła, że rolnicy zaapelowali o natychmiastową interwencję na rynku paliw, a samorząd rolniczy walczy o tankowanie do zbiorników i wyższy zwrot akcyzy. Trudności z zakupem oleju napędowego nadal trwają. Często zwykły, pojedynczy rolnik, który zaopatruje się hurtowo w paliwo u dostawców, otrzymuje informacje o wstrzymaniu dostaw.

10 marca 2022 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, już po raz drugi wystąpił do ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka o zdecydowaną interwencję w tej sprawie. Chodzi m.in. o poziom nowych limitów na stacjach paliw.

Samorząd rolniczy apeluje o umożliwienie rolnikom dokonywania zakupu oleju napędowego zarówno do kanistrów, jak i beczek z przeznaczeniem na magazynowanie paliwa oraz zwiększenie limitu zakupu.

Jest to o tyle ważne, że małe gospodarstwa rolne, dysponują zazwyczaj małymi ciągnikami (tj. o małej mocy) z bakami o pojemności do 50 l paliwa. Ograniczona pojemność zbiorników paliwa i limity na stacjach benzynowych wymuszają kursowanie rolników na stacje, co jest nieopłacalne.  

Należy zwiększyć zwrot akcyzy za paliwo rolnicze do 3,5 zł/litr

Drugą i równie ważną kwestią tej sprawy jest wniosek Świętokrzyskiej Izby Rolniczej o zwiększenie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, które wykorzystywane jest do produkcji rolnej lub zwiększenie limitu oleju napędowego od którego przysługuje zwrot akcyzy.

Obecna stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze wynosu 1 złoty do 1 litra zakupionego paliwa. Z kolei limit zwrotu podatku na hektar użytków rolnych wynosi 110 zł, a limit dla producentów bydła wynosi 40 złotych do DJP.

Świętokrzyska Izba Rolnicza apeluje, aby stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze wynosiła około 3 lub 3,5 zł do 1 litra zakupionego paliwa.

Już wcześniej organizacje rolnicze apelowały także o zwiększenia samych limitów zwrotu do hektara do poziomu 126 l/ha.

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Fot. Pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. grudzień 2024 11:01